HÄRLIGA LÖRDAG!

Har haft en myspysig Lördag! Jag har mest legat i soffan och bara varit. Tvättade på förmiddagen, sen kom Tess, sjuklingen, över på lite fika. Jag bakade en underbart god Björbärskaka! Ett superbra recept som jag kommer göra fler gånger, går nog väldigt bra att variera med andra bär eller frukter. Receptet till den:

1 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
2 1/2 dl socker
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
100 g smält smör
300 g färska eller djupfrysta björnbär
2 msk socker
2 msk potatismjöl (ta 3 msk ifall du använder frysta bär)
ev. pärlsocker, mandelflarn


Gör så här:
Vispa ägget pösigt. Blanda mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker och rör ner det i ägget. Vänd ner det smälta smöret. Skrapa ner smeten i en smord, mjölad form med löstagbar kant. Blanda socker och potatismjöl i en skål och blanda i björnbären väl. Lägg sedan bären ovanpå smeten. Strö över lite pärlsocker och mandelflarn (kan uteslutas). Grädda kakan i 175 grader varm ugn i 30-40 minuter. Täck kakan mot slutet om den börjar få för mycket färg. Kakan kommer att kännas kladdig när du tar ut den men det stelnar till när den svalnar. Låt svalna.

Den utlovade bilden:




Men som ni ser så blev det ingen bild på Björnbärskakan, den tog slut snabbare än snabbast! Men jag bakade ny idag, kunde inte bestämma mig för om jag skulle göra en med äpplen eller jordgubbar, så jag gjorde halva med jordgubbar och halva med äpplen. Jag kan inte säga vilket som var godast av de tre, alla var minst lika underbart goda!

Jag serverade den med vanlijsås igår men det gick lika bra med vaniljglass!


Sen kom mamma och pappa över på middag. Jag lagade fläskfilé med banan, curry och paprika. Riktigt gott!receptet hittar du här! Nu ska jag ta och titta lite på Olssons Valstuga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0