HALVKNASIG KOMBINATION SOM BLEV HELT RÄTT!

Haft extrem idétorka när det gäller mat på sistone, så jag beslutade mig för att prova en massa nya recept. Så är numera receptspanare, när man väl börjar se sig omkring kan man hitta riktigt bra sådana! ICA kör ju till exempel en kampanj "Billiga veckan", bra för studenter med dålig fantasi. Har provat ett par recept nu ur den, tänkte dela med mig av dagens lunch som var riktigt god trots den lite konstiga kombinationen. Tänk fiskbullar-bönor-bananer.

Bönrisotto med currystekta fiskbullar

1 gul lök
3 dl långkornigt ris
1 msk flytande margarin
6 dl vatten
1 tsk salt
2 burkar (à 400 g) röda bönor
2 burkar (à 375 g) fiskbullar i buljong
2 bananer

Skala och finhacka löken. Fräs löken med riset i flytande margarin. Häll på vatten och salt. Låt koka under lock ca 20 min. Skölj av bönorna med kallt vatten och låt rinna av. Vänd ner bönorna i riset när ca 5 min återstår av koktiden. Låt fiskbullarna rinna av. Skär bananerna i bitar. Hetta upp flytande margarin, gärna med curry. Fräs fiskbullar och banan några minuter. Vänd ner i det färdigkokta riset.



Det var riktigt gott, men nästa gång så gör jag nog så att jag delar fiskbullarna i två delar och steker på dem innan jag lägger i bananerna så de inte hinner bli så "slemmiga". Receptet är beräknat för fyra personer men jag halverade receptet och fick ändå ut fyra portioner, så det räcker nog minst till sex personer eftersom både banan, bönor och ris är väldigt mättande! Sen skulle jag nog ha tagit mer curry, kanske haft i lite chili med, för att få lite mer smak och sting i det hela!

Snabbt, gott, sköter sig själv lite granna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0