BAKDAG

Fick lust att baka lite, det blev sirapskakor och en äppelpaj! Tänkte dela med mig av det bästa smulpajsreceptet.

Det jag mest av allt gillar med paj är vaniljsåsen man ska ha till. Pajen är egentligen bara en väldigt bra ursäkt för att få äta vaniljsåsen. Men denna är inte så dum! Jag gillar när smulpajer är smuliga, mycket deg ska det vara så jag gör alltid dubbel sats (här nedan är det en enkel sats) och lägger hälften under och hälften över frukten. Bättre att ta en mindre bit och få en fast paj än att skrapa efter smulor och få brända äppelbitar i botten. Men det är väl en smaksak!

Jag använde mig av en form med löstagbar botten, mest för att jag inte har någon fin pajform. Jag skalade och hackade äpplena, gillar inte när det blir långa skivor, GUD VA JAG ÄR PETIG! Smord form och som sagt först lite deg, sen äpplen med kanel och rörsocker och sen resterande deg och sen lite rörsocker uppepå.

Enkel sats:
2 ½ dl vetemjöl
2 msk socker
100 g margarin

Lägg i en plastpåse och kläm runt! Jag gillar inte heller att kladda ner händerna! Fjomp som min mamma skulle sagt. Sen blandar jag äpplena med kanel och strösocker, jag brukar även ha i lite kardemumma, älskar kardemumma!

In i ugnen i 225 grader, ungefär 30 minuter. Jag brukar sticka med en potatissticka och kolla om äpplena är mjuka.




Elin kom över på en bit och vi bänkade oss framför dumburken resten av kvällen. Ibland är det bara så mysigt att bara vara. Hon har det allt bra hon, på förmiddagen kom jag till lekparken med nybakta kakor och så bjuder jag på äppelpaj till kvällen. Haha! Det är hon värd!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0